Sunday, June 27, 2010

Kota Kinabalu (Siri 3 - Menuju Puncak!)

18 Jun 2010

Semalam terpaksa tido seawal selepas magrib, xleh tido sgt. kejap2 terjaga.. kaki rasa nak beku.. sakit kepala la paksa tido..huhu.. akhirnya pkul 1.30 pagi gitu, kami bangun gosok2 gigi ja, x mandi dah.. Bangun utk meneruskan misi menawan puncak.. Sarapan ala kadar ja utk tenaga.. sarapan apa kul 2 pagi? aduii..akummg x selera nk makan lgsung!! tp paw jugak sikit megi si dida n minum radix skit.. dah siap2 suma, kami gerak pd kira2 pkul 2.45am gitu. Agak lewat dr jangkaan asal.
'
Sebelum apa2 mari kita baca doa dlu..Moga selamat sampai puncak!! ameenn..
'
Perjalanan kami di pagi yg gelap dibekalkan headlamp sorang satu.. Pd awal pendakian byk gunakan tangga2 kayu yg x ikut spec.. huhu..

Masa dah tinggi skit, kami mula kena ikut tali..ada part yg mmg kena bgantung ngan tali saja. trek pun dah mula berbatu. Cuba jugak curi2 pandang sebelah..dengar2 sebelah trek ni adalah jurang yg dalam..hehe..tp gelap, xnampak sgt.. So sabar..tunggu turun kang la tgk menggeletar lutut ke tak..gayat ke tak..hhehe..
'
Boleh tahan semput beb.. Dgn lapo lagi.. Terpaksa berenti makan epal dlm gelap2 tuh. Yg x bleh lupo.. Jalan 3 langkah..benti seminit.. jalan 5 langkah.. benti 10 minit..(hehe tipu ja kot) tp mmg banyak benti la..jumpa batu lebar skit..aku siap benti baring lagi seminit-2.. mmg mencabar lah!! Nafas dah macam apa lagi kan.. Oksigen..oksigen..!! Hidung pun makin pedih..dgn sejuknya.. air idong dh kuor.. adoii.. kalau la ni gunung nuang, bukan kinabalu..confirm aku dh singgah tido takat kem pacat ja..
'
Tp sebab ni gunung kinabalu..kugagahi jua.. bukan senang nk sampai sni.. mungkin 1st n last je ni.. Jalan dah tnggang langgang.. Kadang2 rasa nak terbalik kot belakang.. huhu.. Walau cmna pon kami kena jugak smpai sayat2 sblom kul 5am.. Sapa sampai selepas kul 5am, x dibenarkan naik smpai puncak dah.. uihh x sanggup aku! Alhamdulillah grup aku smpai sayat2 pukul 4.30am. Lalu kami meneruskan langkah yg tunggang langgang lagi ke puncak.. Sekali sekala terpaksa benti makan coklat utk tambah tenaga yg semakin lemah ini.

Lihat la perjalanan kami yg sungguh jauh itu.. Masa gelap tu kami hanya mampu melihat cahaya headlamp2 pendaki2 yg dah maju kedepan.. huh agak tertekan bila nmpk cahaya tu sayup2 macam jauhhhh sgt... Matahari pun dah nak terbit..

Cantik sangat kat sni.. Nampak cahaya matahari terbit.. Erm dh cerah skit.. Nmpak dah org duk bgamba kat puncak.. Tp nak sampai sana.. Ya Allah.. rasa jauhhh sangat!! Terpaksa benti lagi amik2 gamba utk hilangkan rasa letih..huhu.. Dengan semangat dan sorakan rakan2 di atas, kami teruskan langkah..dan akhirnyaa...........

Uwaaa...terharu sangat bila sampai atas ni.. betul2 x sangka semua 18 ahli XPDC kami berjaya sampai atas.. xde yg tercicir! Alhamdulillah..berakhir sudah mimpi2 ngeri ku.. (slalu tpikir malunya nak balik semenanjung..n bgtau sume org aku x smpai puncak!).... apa pon aku dah sampai la wei.. aku berjaya wei.. x tipuu.. Kat atas ni x ramai boleh naik dlm satu2 masa.. Cukup utk snap beberapa gmba dh kena turun bagi peluang kt org len plak.

Nothing is impossible...after in conquered... The Highest Mountain in South East Asia.. Kami diarahkan bergerak turun kul 8 am sebab kalau lambat nt puncak kinabalu akan dilitupi kabus n x nampak jalan nak turun..

Sementara duk turun tu cam biasa la..sempat posing lagi..

Angin kuat sangat kat atas ni... dan sejukkk sangat..

Peace..!! cantik kan pemandangan..

Gembira sangat sbb dpt tawan kinabalu.. Rasa cam nak terbang!! hilang dah penat2 td tuu..

Tengok tu..Ada jugak tumbuhan renek tumbuh celah2 batu..

Kat belakang tu.. Puncak yg dalam duit seringgit tu..

Ni ha.. dalam gila jurang ni..(betul ka org paggil jurang?) nampak menakutkan.. sapa gayat xleh tgk ni..

Angin sejuk yg kuat..so kena tutup idung..kalo x rasa pedih bila nak nafas..

Ni nak panggil awan ke kabus ni..?

Kanak2 riang...hehe..

Nampak kecik2 je orang kat bawah..

Puncak seringgit lagi..

Cantiknyaa...

Pokok2 renek berhampiran sayat2..

Peace....!!

Sila ikut tali yer.. Tali ni cam penanda trek utk ke puncak..

Happy giler turun.. Lutut dh mula sakit ni..

Kecik2 je org yg sedang berjalan turun dr puncak..
'
Sempat wat aksi2 cool..hehe...

Ni bukan aksi lagi dh..ni betul2 kena guna tali nak turun..

Ni pun sama.. skali tgk bawah...haishh.. meggeletar lutut den..

Part ni juga sangat menakutkan la..gayat sgt bila tgk tepi tu.. haishh.. kalau la tergelincir..

Ni juga.. (ni tpt wani muntah..akibat altitude sickness masa naik td..huhu..sian wani)

Kami terus turun ke Gunting Lagadan utk siap2 barang n terus turun ke kaki gunung.. Uhh letih giler.. Xsempat kejar sarapan yg dijadualkan tamat kul 10.30am.. Seb baik ade teman2 yg turun awal n tapaukan utk kitorg..
'
Ikutkan hati & badan yg letih + ngntuk, rasa nak tido lagi seround.. tp kami dh kne check out kul 11.30am. So pas sarapan, terus turun la.. Lebih kurang 11.50 kami bergerak turun. Masa turun dah xde gambo dah. tenaga tangan ni cukup2 utk pegang tongkat ja.. huhu..
Perjalanan turun lebih laju.. Hanya mengambil masa 4 jam setengah..berbanding masa naik ke gunting lagadan semalam, 6 jam lebih!! Time turun siap boleh lari2.. Igt nk smpai bawah je. Lutut yg sakit terpaksa dibuat2 x sakit.. Lari punye lari tongkat aku tercabut pun boleh x sedar. seb baik guide kitorang terjumpa itu sambungan tongkat..hehe

Ni la dia time sampai petang tu.. Dgn basahnya..haishh.. anak sapa ni.. Sampai ja Timpohon, tunggu van ke kinabalu park n bas dh tunggu kitorg utk bawak balik ke hotel di KK. Dalam bas aku dah ketiduran dgn sangat nyenyak!